مديريت كيفيت -- Quality Management

وبلاگ مدیریت پروژه

The PMFORUM Web Logs


www.pmforum.org/featindex.htm
+ Gholamreza Hemmatee ; ٧:٢۱ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۳٠ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

لوپ مشتری ، قانون اول کيفيت در کسب و کار


قانون ۱ : هميشه حق با مشتری است.

قانون ۲ : اگر مشتری اشتباه کرد برو به قانون ۱
+ Gholamreza Hemmatee ; ۱٠:٤٦ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٢٧ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

کل گرایی و تفکر سیستمی


www.qualitydigest.com



whole system
کل گرایی و تفکر سیستمی ( دیدن همزمان درخت و جنگل )


Creativity and Innovation



۱۰ سال است که به اين سايت سر ميزنم و از مطالب آن استفاده ميکنم و هنوز
همه قسمتهای آن را نديده ام !!!!
BRINT Institute
+ Gholamreza Hemmatee ; ٥:٤٠ ‎ب.ظ ; شنبه ٢٦ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

سايتها و وبلاگهای مدیریتی بویژه مديريت پروژه در ايران

Iran Project Management

pm-tutorial.persianblog.ir

www.pmir.com

saberi.persianblog.ir

akord.persianblog.ir


eqtesadiran.persianblog.ir



+ Gholamreza Hemmatee ; ٢:٥٤ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٦ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

اينترنت و تحول کیفی استراتژيك در صنعت ساختمان

صنعت ساختمان با تأخير زماني نسبت به بخش هاي ديگر اقتصاد، دوران گذار از "عصر فراصنعتي" به "عصر اطلاعات و دانـايي" را آغاز كرده اسـت. اين صـنعت در رده بندي مقايسه‏ اي با ساير بخش ها، از نظر انطباق با تكنولوژي اطلاعات (IT) و استفاده از اينترنت در حال حاضر در رديف هشتاد و هفتم قرار دارد.
در سال 2000 ميلادي صنعت ساختمان با بازار 3600 ميليارد دلاري در كل جهان به سرعت به جبران اين عقب افتادگي تكنولوژيكي پرداخت. استفاده از اين "فرصت استراتژيك" يعني پذيرش قواعد بازي كسب و كار در عصر اطلاعات و استفاده مناسب و بهينه از IT و اينترنت، كارآيي و اثر بخشي سازمان ها را بالا برد و سازمان ها از اين طريق به خلق و ايجاد مزيت رقابتي پرداختند.
بطور مثال در حال حاضر فقط در شركت Citadon ، استفاده از اينترنت در صنعت ساختمان در زمينه مديريت پروژه بر مبناي وب در 750 پروژه و با حجم بيش از $100 میلیارد دلار در حال انجام است.
جايگاه صنعت ساختمان در اقتصاد جهان:
درجه اهميت هر صنعتي در اقتصاد مستقيماً به سهم آن در توليد ناخالص داخلي (GDP) مرتبط است. آمار نشان مي دهد كه در حال حاضر سهم صنعت ساختمان از كل ( GDP) كشورها به شرح زير است: آمريكا 13%، انگليس 8%، چين 9%، كانادا 11%.
درصـد هاي فـوق نشـان دهنده اين است كـه اين حجم از توليد نمي توانـد از اقتصاد جديد جهان كه "اقتصاد اطلاعاتي" نام گرفته است، تأثير نپذيرد.
پيچيدگي صنعت ساختمان و گستردگي شبكه ارزش توليد ، افزايش و كاهش ابعاد و اندازه سازمان ها با تغيير تعداد پروژه هاي دردست اجرا، پراكندگي جغرافيايي، عدم امكان حضور عوامل متعدد پروژه دركنار هم، تنوع بالا، موقتي بودن پروژه ها، وجود عوامل ريسك با درجه بالا و عوامل ديگري از اين نوع باعث مي شود كه مسايلي مانند "مديريت مبتني بر اطلاعات"، هماهنگي، تشريك مساعي در كار تيمي و ارتباطات مؤثر، نقش قابل توجهي در ارزش افزوده نهايي و موفقيت پروژه هاي ساختماني داشته باشد.

پارادايم اينترنت:
از مشخصه هاي پاراديم عصر اطلاعات، جهاني شدن، شبكه اي شدن سازمان ها ، مجازي شدن فرآيند كسب و كار ، تحول بنيادي در شيوه كار افراد از نظر مفهوم كار ـ زمان و مكان، انعطاف پذيري رو به ازدياد، عدم قطعيت رو به ازدياد، سرعت بالاي تعامل، بالارفتن شتـاب تغيير، تغيير سهـم اطلاعات و دانايي در كل ارزش توليد شـده به ساير عناصر توليد و… مي باشد.
اينترنت به مثابه ابررسـانه اي است كه نسبت به نسل قبل رسانه ها ويژگي "تعامل دوسويه" را نيز اضافه كرده و بطور بنيادي درحال تغيير فرآيندهاي كسب و كار است.

برخي از مزاياي استفاده از اينترنت و IT در صنعت ساختمان كه درحال حاضر مورد اسـتفاده شـركت هاي توسـعه يافته مي باشد به شرح زير است:
- بالابردن سرعت و دقت در فرصت يابي
- بالارفتن كارآيي، اثر بخشي و كسب مزيت رقابتي
- خرد پايه و عقلايي كردن تصميمات با استفاده از پايگاه دانايي و خرد جمع شده جهاني به گستردگي كل صنعت ساختمان
- امكان شبكه اي شدن و تبديل سازمان به "هسته كوچك قوي" و "شبكه بزرگ"
- استفاده از منابع تأمين بيروني (Outsourcing) و زنجيره تأمين كنندگان (Supply Chain)
- امكان انجام پروژه هاي پيچيده چند نظامه مانند پروژه هاي EPC, Turnkey, DB
- امكان انجام كار جدا از هم ولي با هم
- سهولت هماهنگي، كار تيمي
- بستر تبادل ارتباطات درون و برون سازماني
- دسترسي لحظه اي به اطلاعات بازار جهاني و اطلاعات كل زنجيره ارزش صنعت ساختمان
- امكان تصميم گيري توزيع شده همزمان
- وب (WEB) به مثابه زيرساخت اطلاعاتي (Infrastructure) پروژه ها
- بالارفتن چالاكي سازمان و افزايش سرعت، دقت، كميت و كيفيت سيستم هاي سازمان
- كاهش هزينه هاي مستقيم، غيرمستقيم، مبادلاتي و معاملاتي (Transaction Cost)
- كم كردن زمان اجراي پروژه ها تا 15%
- كاهش هزينه هاي صنعت ساختمان تا 30%
از جمله شركت هاي موفق در استفاده صحيح از IT، اينترنت، اينترانت و اكسترانت شركت بكتل مي باشد كه رتبه اول شركت هاي بين المللي مهندسي و ساخت را در سال 2000 در رتبه بندي نشريه مهندسي ENR احراز نموده است.
شركت بكتل تاكنون در 7 قاره جهان و در 140 كشور، 19000 پروژه بزرگ را طرح و اجرا نموده است. !!
از 100 شركت اول آمريكايي در ابتداي قرن بيست در حال حاضر فقط 16 شركت وجود دارند، از 100 شركت اول انگليسي در سال 1965 اكنون فقط 32 شركت وجود دارند و 46% از 500 شركت اول (FORTUNE 500) در فاصله سال هاي 1980 الي 1990 از ليست 500 شركت اول خارج شدند.
از جمله دلايل اصلي عدم تداوم حضور شركتهاي بزرگ در فهرست 100 يا 500 شركت اول هر كشور، “نداشتن تحليل درست از تحولات و چالشهاي اصلي” ، “عدم تطبيق با تحولات” و “عدم درك فرصـت يابي سـريع و بموقع در محـيط رقابتـي” مي‏باشد.
در قسمت اول( ) اينكه چرا بايد از اينترنت و IT در صنعت ساختمان استفاده نمود و لزوم تحول بنيادي در اين زمينه بصورت كلان مطرح شد. در اين مقاله سعي خواهد شد به يكي از اين مزايا، يعني “خرد پايه و عقلايي كردن تصميمات با استفاده از IT” پرداخته شود. برخلاف آنچه در صنعت ساختمان كشور ما ملاحظه مي گردد، درحال حاضر در اكثر كشورهاي توسعه يافته و درحال توسعه، شركت هاي ساختماني، شركت هاي مهندس مشاور، كارفرمايان مربوطه، توليد كنندگان مواد و مصالح و فروشندگان و كليه عوامل حاضر در زنجـيره ارزش صنعت ساختمان بطور فزاينده اي به اينترنت نه بعنوان “ابزار”، بلكه به عنوان “استراتژي” نگاه مي كنند.
تحقيقات نشان مي دهد كه در دو سال آينده استفاده كنندگان موجود صنعت ساختمان 92 درصد بيشتر از اينترنت استفاده خواهند كرد. در واقع پيوستن به اينترنت و حضور در وب (WEB) بصورت جزيي غيرقابل تفكيك از صنعت ساختمان درآمده است. شركت ها از اين حضور براي معرفي خود، بازاريابي، ارتباطات، تبادل و دريافت اطلاعات استفاده مي كنند.
آدرس و نحوه دسترسي در عصر اطلاعات تفاوت ماهوي با گذشته پيدا كرده است.
به آدرس فيزيكي و ثابت (شهر، خيابان، ساختمان و…)، آدرس مجازي (E-mail) و پايگاه اينترنتي (COM. اسم شركت. WWW) اضافه شده است و “آدرس عصر اطلاعات” بصورت مجازي با شخص حقيقي يا حقوقي صاحب آدرس مدام درحال حركت است!!
در آينده نزديك شاهد دوره اي خواهيم بود كه در محيط كسب و كار افراد و شركت ها بدون داشتن “آدرس عصر اطلاعات” با مشكل ارتباط و دسترسي روبرو خواهند بود!

خرد و انديشه جهاني در صنعت ساختمان
سابقه تشكيل انجمن ها، مؤسسات بين المللي، شركت ها، نشريات تخصصي و … در صنعت ساختمان به بيش از يك قرن مي رسد. بطور مثال سابقه معتبرترين نشريه مهندسي ساختمان ENR به 127 سال مي رسد.
تفاوت مورد بحث ما در قبل و بعد از عصري كه اطلاعات و اينترنت ناميده مي شود به “سهولت دسترسي” ، “ارتباطات دوسويه و تعاملي” و استفاده از “خرد موجود جهاني” به جاي “اختراع چرخ چاه” بر مي گردد.

انستيتوي بتن امريكا در سال 1905 تاسيس گرديد و نزديك به يك قرن است كـه دانش و تجـربه جمع شده جهاني در مقوله طرح و ساخت بتـن و سازه هاي بتني را مستند و از طــريق مقالات، نشـريات، سمينـار، دوره‏هاي آموزشي و … دراختيـار كل علاقه مندان بـه اين صنعت و تكنـولـوژي قرار مي دهد. از سال 1992 به امروز با پيدايش شبكه جهاني وب (WWW) و حضور اين مؤسسات در وب، انتقال تجربه مدون شده، ارتباط فعال و دوسويه با اعضاء كار تهيه كدها و استانداردها را غني بخشيده است و به بالاتر رفتن كيفيت اين فن آوري كمك كرده است.
انستيتوي مديريت پروژه در 32 سال پيش با هدف تبادل دانش و حرفه اي كردن مديريت پروژه در سطح بين المللي تأسيس گرديد.
اين مؤسسه غيرانتفاعي درحال حاضر ۱۰۰۰۰۰ عضو دارد. اين اعضاء كـه مـديران پروژه از كشـورهاي مختلف دنيـا هستند، در يك ارتبـاط مؤثر با يكديگر، در تبادل تجربيات پروژه هاي مختلف از كشورهاي با فرهنگ كاري متفاوت و تهيه استانداردهاي مديريت پروژه و … با هم همكاري مي كنند.
اين انجمن از طريق برگزاري سمينارها، نشريات، گروه هاي تخصصي، آموزش، تحقيق، صدور گواهي نامه هاي تخصصي حرفه اي مديريت پروژه (PMP) و … به توسعه قابليت هاي مديران پروژه ها كمك مي نمايد.
ارتباط با شركت هاي مشاوره مديريت پروژه، نرم افزارها، كتابها و مؤسسات آموزشي و … نيز از طريق اين سايت امكانپذير است.
آخرين نسخه كتاب “دانش مديريت پروژه “ PMBOK2000 بطور رايگان از اين سايت قابل دريافت مي باشد.
به شركت هايي كه پروژه هاي متعدد در نقاط جغرافيايي و يا كشورهاي مختلف دردست دارند و از چگونگي روند پروژه ها كلافه شده اند جداً توصيه مي شود به سايت PMI سري بزنند!
انجمن مهندسي هـزينه در سـال 1956تـأسيـس گرديد و مبـاحث مـربـوط بــه مهنـدسي هـزينه مانند بـرآورد، كنترل هزينه پروژه ها، تحليل سودآوري پروژه ها و … از طـريق اين وب سايت قابـل دريـافت است.

صنعت ساختمان ايران
صنعت ساخـتمان ايران بعنوان بخشي از اقتصاد ايران از يك “عقب ماندگي تاريخي” رنج مي برد. شركت هاي اين صنعت اكثراً در عصر ماقبل از اطلاعات متوقف شده، هنوز با قواعد بازي اقتصاد جهاني آشتي نكرده اند، “مديريت” و “اطلاعات” را از صورت مسئله چالش هاي پيش رو پاك كرده اند!! و در چنبره مديريت سنتي يا تك نفري عصر كشاورزي گرفتار مانده اند.
در 20 كشور اول توسعه يافته سهم خدمات (اطلاعات، مديريت و …) از كل توليد ناخالص ملي (GDP) به 70% رسيده است. مطالعه دقيق در حلقه هاي مختلف زنجيره گسترده ارزش صنعت ساختمان نشان مي دهد كه بيشترين ارزش افزوده توليد شده در حلقه هايي است كه سهم دانش در آنها بالاتر است. در فرآيندهايي كه با دانش، مديريت، اطلاعات، سيستم، برنامه ريزي، مديريت استراتژيك، تكنولوژي اطلاعات، رويه ها و … سروكار دارند اين سهم بالاتر است.
بطور مثال مشاهده مي كنيم كه شركت هاي بين المللي و توسعه يافته در حوزه نفت و گاز و پتروشيمي كه در بازار صنعت ساختمان ما كار مي كنند نه به ما شن و ماسه و سيمان مي فروشند و نه لودر اجاره مي دهند بلكه به ما “مديريت” ، “اطلاعات” ، “مديريت پروژه” و نظاير اينها مي فروشند و كاري را كه توسط شركت هاي ما انجام مي شود را مديريت مي كنند.
صنعت ساختمان به دليل گسترده بودن شبكه ارزش آن (VERTICAL MARKET)، تعامل بسيار بالايي با عوامل محيطي مانند: دولت، رقابت در محيط بين المللي، صنعت، بازارهاي مالي، منابع انساني و … دارد.
از طرفي به دليل تغييرات فوق العاده سريع در محيط و تغيير قواعد بازي كسب و كار، شناخت اثر تغييرات فوق در حلقه هاي مختلف شبكه ارزش بسيار حائز اهميت اسـت. اقتصاد ديجيتالي (DIGITAL ECONOMY) در عصـر اطلاعات، نحـوه ارتبـاط دولت ها با استفاده كنندگان از خدمات آن را به كلي تغيير داده است.
شهروندان، شركت ها و سازمان ها ارتباط با ارگان ها و سازمان هاي دولتي و غيردولتي را از طريق اينترنت شروع كرده اند. شهـروند درحــال تبـديل بــه شبكه ونـد (NETIZEN) و دولت درحـــــال تبــــديل بـه دولـــت الكتـرونيكي (E-GOVERNMENT) است.

فلسفه كار اين است كه هر خدمتي را كه بتوان از راه دور به شهروندان داد، دليلي ندارد كه استفاده كنندگان اين خدمت با مسافرت و جابجايي فيزيكي و صرف هزينه بيشتر آن را دريافت كنند. نمونه بسيار موفق اين نوع رابطه دولت سنگاپور است كه با برنامه جامع IT2000 بطور جدي در همه اركان اداره جامعه وارد عصر اطلاعات شده است. در اين نوع ارتباط وضعيت شركت‏ها، پروژه ها، توليد كنندگان، توزيع كنندگان، قيمت ها، رقابت ها، مناقصه ها و … شفاف تر شده است و اطلاعات بصورت كامل و برابر دراختيار همه قرار مي گيرد. رانت اطلاعاتي كه دراثر شفاف نبودن و در دسترس نبودن اطلاعات به وجود مي آيد، بسيار مخرب بوده و نمونه اين رانت در صنعت ساختمان كشور ما ضربات جبران ناپذيري به شركت هاي بخش خصوصي وارد كرده است. با استفاده از اين رانت شركت هاي دولتي در بخش ساختمان با داشتن بيش از 80 درصد سهم بازار كارايي كمتري از كل 20 درصد باقيمانده در دست بخش خصوصي دارند.

پاراديم (E)
ورود واژگان جديد از IT به صنعت ساختمان مانند:
E-GOVERNMENT،NETIZEN ، E-PROCUREMENT (تداركات از طريق اينترنت)، E-TENDER، EBID، WEB-BASED PROJECT MANAGEMENT و … حاكي از تغيير اساسي و بنيادي در شيوه كسب و كار اين صنعت در سال هاي آتي است.
مواجهه با اين تغييرات توسعه هماهنگ و متوازني را در كل صنعت IT كشور طلب مي نمايد
IT فضاي كسب و كار و قواعد آن را به كلي متحول كرده است. ريتم و ضربان فضاي حركات كسب و كار تندتر شده، سرعت در همه چيز افزايش پيدا كرده است و زنجيره توالي كارها به شبكه تبديل شده است.
از مشخصه هاي عصراطلاعات اين است كه گذار از داده Data به اطلاعات Information سپس دانايي Knowledge و سرانجام خرد Wisdom سرعـت فوق العـاده اي پيــدا كرد
اســــت. همه اينها منجر به شــــــكاف جديــدي بنام شكاف ديجيتالي (Digital Divide) گرديده است. در شكاف ديجيتالي فنلاند، نروژ، كانادا، آمريكا و … با بالاي 60درصد استفاده كننده از اينترنت در صدر و كشور ايران با زير يك درصد استفاده از اينترنت و حضور در وب در كنار كشورهايي مانند بنگلادش، سومالي، بوركينافسو و … قرار دارد.
آنهايي كه به اينـترنت وصل هسـتند فرصـت ها را زودتر شـكار مي كنند، قدرت ابتكار در دست آنها خواهد بود و مواجهه خلاق با پديده ها دارند (Proactive). برخلاف ساير انواع منابع اطلاعات تنها دارايي استراتژيكي است كه با مصرف اضافه مي شود.
فرصتها در عصر ديجيتال در قابليت ارتباط با محيط داخلي و بيروني نهفته است. مشتريان، كارفرمايان، كارمندان، سهامداران، تامين كنندگان در هر كجاي كره زمين باشند به همديگر متصل و شـبكه شـده اند. به همين دليل اسـت كه استـانداردهايي مثل ISO و CE اينقدر مهم شـده اند. گردش اطلاعات در شبكه روان تر و شفاف تر شده است. غول هاي بزرگ به شركت هاي چالاكي بصورت هسته كوچك قوي و شبكه بزرگ هوشمند تبديل شده اند.
ITپارادوكس بين شركت هاي توسـعه يافته و حفظ چــالاكي شركت هاي كوچــك را با برون تاميني (Outsourcing) حل نموده است. در زمينه ميزان آمادگي شركت ها و يا كشور براي ورود به عصـر اطلاعات و دانايي، سـازمان ملل شـاخص جديدي به نام (E-Readiness) براي سنجش ميزان آمادگي كشور براي انطباق IT و ظرفيت ورود به عصر ديجيتالي تعريف نموده است.

مديريت پروژه بر مبناي وب (WEB)
مديريت پروژه ها نيز خارج از پاراديم تغييرات عصر اطلاعات نبوده و دستخوش تحول بنيادي گرديده است.
چرخه زماني عمر پروژه ها كاهش پيدا كرده و همزماني فعاليت ها افزايش پيدا كرده است.
با تغيير مفهوم زمان، مكان، شيوه هاي همكاري از راه دور تيم هاي پروژه ، امكان اجراي چند پروژه همزمان و پروژه هاي بزرگ بويژه (EPC) حتي براي شركت هاي كوچك نيز فراهم شده است. مديريت مبتني بر حضور فيزيكي جاي خود را به مديريت مبتني بر اطلاعات داده است.
بزرگي و كوچكي شركت ها براساس اندازه تعريف نميشود و ميزان چالاكي يك شـركت با هسـته كوچك و يك شبــكه قوي از تامين كنندگان، همكاران، پيمانكاران دست دوم، بر مبناي درجه استفاده از تكنولوژي اطلاعات سنجيده مي شود. شركت هاي كوچك با اســتفاده از مزيت رقابتي IT وارد رقابت سنــگين تري با شركت هاي بزرگ شده اند و قدرت چانه زني بالاتري در تشـكيل اتحـادهاي استراتژيك، ادغام ها و مشاركت ها بدست آورده اند.
فشار رقابتي حاضر در عرصه صنعت ساختمان، شركتها را وادار نموده است كه درصورتي ادامه حيات دهند كه پروژه ها را سريع تر، با سود بيشتر، در زمان كمتر و با كيفيت بالاتر انجام دهند.
در صنعت ساختمان، صحبت از جهاني شدن (Globalization) و كار در تراز جهاني (World Class) درصورتي كه در راستاي استفاده از مزيت رقابتي IT و ساير قواعد كسب و كار در عصر اطلاعات نباشد يك شوخي بزرگ خواهد بود !!!
IT عنـوان موتور و هسته اصلي جهاني شدن مطرح است و از طريق IT، جهاني شدن زودتر و خارج از كنترل دولت ها شروع شده است.
اولين اثر IT در كسب و كار گشودن مرزهاي شخصي، سازماني و ملي است.
دومين اثر، بالارفتن بهره وري، اثربخشي و كارايي شركتها در انجام پروژه ها به دليل بالارفتن هماهنگي و كار تيمي و تشريك مساعي واستفاده از نيروي برهم افزايي يا سينرژي (Synergy) ناشي از يكپارچه شدن (Integration) و متصل شدن (Connectivity) شبكه اي به يكديگر است.
سومين اثر فراهم كردن يك صفحه پايش (Monitor) مثل داشبرد كابين خلبان براي مديريت سازمان و يا مديريت پروژه است.
چهارمين اثر پايين آوردن هزينه هاي پنهان، هماهنگي مبادلاتي و معاملاتي (Transaction and Coordination Cost) در پروژه ها است.
+ Gholamreza Hemmatee ; ۱:٤۱ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٦ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

مديريت کيفيت و کيفيت مديريت

مديريت کيفيت با تحولات مفهومی که از سال ۲۰۰۰ به بعد پیدا کرده است
بيشتر به کيفيت مديريت و اداره و هدايت سازمان پرداخته است.
پروسه تاريخی تحول ازInspection به QC و QA و QM نشاندهنده اين موضوع است.
به همين علت است كه بدون شناخت و بكارگيري مديريت استراتژيك ، مدیریت پروژه ، مهندسی هزینه ، تكنولوژي اطلاعات و .. ساير روشهاي مديريتي ، سيستم مديريت كيفيت به شير بي يال و دم تبديل خواهد شد.


www.pmi.org


www.aacei.org


www.quality.org


www.cmaanet.org
+ Gholamreza Hemmatee ; ٥:۳۳ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۱٤ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

فقدان مديريت مبتني بر اطلاعات و دانايي در شركت هاي ساختماني ايران

از جمله تهديدها و مشكلاتي كه شركت ها و سازمان هاي موجود در شبكه گسترده توليد ارزش صنعت ساختماني كشور با آن روبرو و دست به گريبان هستند، باور نداشتن و عدم اعتقاد عملي به سه مقوله مهم "کيفيت" ؛ "مديريت" و "اطلاعات" است.
بررسي بهترين شركت هاي پيمانكاري موجود در ايران نشان مي دهد كه اكثريت قريب به اتفاق شركت هاي فوق با ساختار سنتي انتقالي از عصر كشاورزي كه "مديرمالك" مؤسسه با خود يدك مي كشد نتوانسته اند تحولات و دگرديسي لازم براي ورود به عصر اطلاعات را پيدا كنند.
در شركت هاي فوق، كوچكترين اثري از استفاده كاربردي از دانش مديريت و نظامات متعدد مديريتي مانند: برنامه ريزي استراتژيك، مديريت كيفيت (QM,QA,QC)، مهندسي هزينه (CE)، حقوق سـاختمان (Construction Law)، اقتصـاد و ساخـتمان، برنامه ريزي و كنـترل پروژه، مهندسـي ارزش (VE)، تكنـولوژي اطـلاعات (IT)، سيسـتم اطـلاعـــات مديـــريت HSE , PQP , SIS , بين المـللي رايج اسـت، به چشـم نمي خورد.
علت اصلي پديده فوق اين است كه صاحبان شركت ها به مديريت و مسائل فوق الذكر به صورت مقولاتي كه تئوريك بوده و فقط در كتاب ها وجـود داشـته و عملي و اجرايي نيسـتند‍‍، برخـورد مي كنند. در نتيجه از نخبگان متخصص در مقوله هاي فوق استفاده نمي كنند و فرآيند تشكيل ارزشمندترين و استراتژيك ترين دارايي سازمان يعني سرمايه انساني در اين سازمان ها شكل نمي گيرد. معمولاً شركت هاي فوق بيشتر روي ميز، صـندلي، دفتر، زمين، ماشين آلات و… سرمايه گذاري مي كنند.
مديريت هر بنگاه اقتصادي و كسب و كار به ويژه صنعت ساختمان پيچيده و چند نظامه مي باشد، سطوح مديريت قريب به اتفاق اين شـركت ها فقط با تخصـص غالب حرفه كه معمولاً سيـويل، معماري و يا تأسيسات مي باشد اداره مي شود و مديريت را بصورت تجربي، سنتي، با سعي و خطا و هزينه پنهان بسيار بالا و در بهترين حالت با كشـف! و اختراع مجـدد چـرخ چـاه !! انجام مي دهند.
بطور مثال در همين شهر تهران ساختمان هاي زيادي هستند كه بدون اسـتفاده از متخصصـين و توسط معماران سنتي ساخته!! مي شوند و يا در كشور عزيز ما ايران بدون استفاده از انديشمندان خبره مديريت، اقتصاد و برنامه ريزي سال هاست كه كشور به هر صورتي اداره مي شود. متوسط زمان اجراي پروژه‏هاي عمراني كشـور بجاي 3 سال، 9 سال است (گزارش دفتر نظارت سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور).
در شركت هاي متعدد ساختماني ملاحظه مي‏كنيم كه به دليل نداشتن يك استراتژي مشـخص مديريت پروژه، معمولاً نيمه اول از كل زمان پروژه به اتلاف وقـت و هزينـه، دوبـاره كاري و تعـويض هاي پي در پي تيم پروژه سـپري مي شـود.
در اغلب پروژه ها كارفرما، مشاور و پيمانكار اجرا و يا نصب، بدون داشتن سيستم اطلاعاتي مناسب، مانند خلباني كه فاقد عقربه هاي متعدد داخل كابين است به پرواز در تاريكي مشغول هستند.
در شركت هاي ساختماني موجود در ايران حداكثر استفاده از IT در سازمان، كامپيوتري كردن اشتـباهات جـاري شـركت مي باشد. و فاقد دستگاه عصبي ديجيتالي سراسري در سازمان هستند.
يكي ديگر از چالش هاي مهمي كه سازمان هاي امروزي با آن روبرو هستند لزوم مواجهه خلاق (Proactive) با فرآيند توليد اطلاعات و گردش روان آن در سازمان است. فرآيند تبديل داده به اطلاعات ، دانائي و خرد در اثر استفاده از تكنولوژي اطلاعات (IT) و سيستم اطلاعاتي (IS) به شدت سرعت گرفته است و تشـكيل حافظه سازماني (OM) دانايي سازماني (OK) ، هوشمـندي سـازماني (C.IQ) و يادگيــري سـازمـاني (LO) از پديده هاي جديد مطرح در مديريت سازمان ها مي باشد كه تشريح موارد فوق در مقاله بعدي مطرح خواهد شد.
نيرومند ساختن كاركنان به ياري عرضه اطلاعات به بالا رفتن انگيزش نيروي انساني به ويژه انگيزش سازماني مي انجامد. اگر در عصر كشاورزي كشور گشايي و گرفتن اراضي كشورهاي همسايه، قدرت و ثروت اضافه مي كرد امروز گرفتن بازار، آن هم از طريق تجارت الكترونيك (Ecommerce)، و توليد اطلاعات و دانايي سـازماني و ملي باعث افزايـش قدرت مي شـود. بدون استفاده از مزيـت رقـابتـي(IT) و (IS) كار در سـطح جـهاني (World Class) و جهاني شدن (Globalization) يك شوخي بزرگ خواهد بود!!
بدون شـناخت قواعد بازي كسب و كار در عصر اطلاعات و دانايي ، فرصت يابي به موقع و قابليت سـازي متناسب با آن بر سر صدور خدمات فني ومهندسي همان خواهد رفت كه تا حالا رفته است. و سهم ما از بازار جهاني صدور خدمات و فاصله ما با كشوري مانند تركيه گواه اين مطلب است.
آدرس وب سايت (Website) چند شركت ساختماني معتبر جهت بازديد از راه دور و ملاحظه تفاوت هاي آنان با عملكرد شركت هاي ايراني معرفي شده اند.
--------------------------------------------------------------------------



www.skanska.com
www.hochtief.com
+ Gholamreza Hemmatee ; ۳:٠٠ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۱٠ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

نردبان گذار از داده (Data) به خرد (Wisdom)

نگارش : مهندس همتي Hemmatee@yahoo.com
مهر 1380

يكي از مشكلات بزرگي كه در سازمان هاي توسعه نيافته وجود دارد، عدم وجود يك درك مشترك روي مفاهيم و واژگان مورد بحث در مقولات مديريتي است.
بطور مثال به علت اختلاط مفاهيمي مانند داده، اطلاعات، تئوري، دانايي و خرد، برخي با سادگي و راحتي دانايي و خرد را به تئوري، خيال پردازي و پرواز در آسمان ها تشبيه مي نمايند. در حاليكه براي بازيابي داده سازمان مشكل دارند فكر مي كنند سيستم اطلاعات مديريت دارند.
لذا لازم است كه به زبان ساده مفاهيم فوق را معرفي نمود:

Data:داده
مواد خام براي اطلاعات در فرمت اعداد، حروف، صدا، فيلم ويدئويي، سمبل و … مي باشد. داده به تنـهايي كمكي به مديران نمي كنـد و جنگل داده ها امكان گم شـدن و تهـوع اطلاعاتي دارد. وقتي داده هاي يك سازمان قابل بازيابي نباشند ارزشي معادل صفر دارند.

Information : اطلاعات
اطلاعات جمع ساده و جبري داده ها نيست.اطلاعات داده هاي پردازش شده مرتبط به هم و معني داري است كه مفيد براي تصميم گيري باشد.اطلاعات، منجر به تقويت و يا تغيير درك و قضاوت انسان درباره موضوعي مي شود.اطلاعات، به چه كسي؟، چه چيزي؟، كجا؟، كي؟ مي انديشد.

Knowledge : دانايي
مجموعه سـامان يافته اي از اطلاعات كه ارزش افزوده توليد مي كند به فرآيندها، رويكردها، روش ها و استراتژي مي پردازد، داراي مدل و الگو است، راهنماي عمل فراهم مي كند.دانايي، فهميدن مدل ها، تئوري ها و الگوها است.دانايي، به چگونه؟ مي انديشد.
دانايي + تجربه جمع شده = سازمان يادگيرنده است.
به آينده و چشم انداز مي انجامد.
قضاوت بين خوب و بد دارد، قابليت حل مشكل دارد، خلق ارزش مي كند.

Wisdom : خرد
خرد به چرا؟ مي انديشد، به اصول پايه و بنيادي، پاراديم و مدل هاي ذهني مي پردازد. انتخاب مي كند كه از كدام دانايي براي نيل به كدام هدف بايد استفاده كرد. خرد فهميدن اصول است، با يادگيري ارتباط ارگانيك دارد.



+ Gholamreza Hemmatee ; ٦:٢۳ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٩ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

آسـيب شـناسـي تصـميم گيري در سـازمانها

"مسـائل امروز ناشي از راه حل هاي ديروز اسـت"
"پيتر سنگه"



امروزه، خطا در تصميم گيري مديران به ويژه زماني كه عدم قطعيت اطلاعاتي و عوامل پيچيده محيطي و به سرعت در حال تغيير مطرح است، بسيار رايج است.
در سازمان ها در بسـياري موارد واكنش ها و تصميم گيري هاي مبتني بر "خويشتن ـ محوري " و "خود شيفتگي" منافع سازمان را به خطر مي اندازد.
نمونه اي از اين واكنش ها به شرح زير است:

1- اصرار بر ادامه راه غلط
در اغلب سـازمان ها اين اشتباه رايج وجود دارد كه يكدندگي و سر سختي در تصميم از ارزشهاي رايج مديريتي است. در صورتيكه بايد جريان اطلاعات بازخور منفي يا مثبت به سوي تحليل گران تصميم سد نشود و ارزش هاي مديريت نيز به نحوي تعريف شود كه تغيير يك تصميم غلط يك خصوصيت مثبت تلقي گردد، نه نشانه ضعف مديريت.

2- توجيه تصميم غلط بجاي تجزيه و تحليل و ريشه يابي
يكي از مكانيزم هاي رايج در اين مورد موجه جلوه دادن خطا توسـط حلقه اي از اطرافيان مقام تصميم گيرنده و يا سعي در ايجاد فضـاي ابـهام اطلاعاتي، اختفاي اطلاعاتي در سـازمان مي باشد. در عصر اطلاعات نمي توان با ابزار قدرت عصر كشاورزي و فئودالي مديريت نمود.

3- تصميم گيري بدون مطالعه كافي و اجراي تصميم بدون پيـش بيـني و بسـيج منابع
عدم ارزيابي درسـت از امكانات و منابع بالقـوه و توانـايي ها و ضعـف هاي داخلي و ارتباط آن با فرصت ها و تهديد هاي بيروني همواره در كشور ما باعث شده است پروژه هاي زيادي بدون مطالعه كافي شروع ولي بسياري از آنها در نيمه راه رها شده و سرمايه هاي ملي دفن شوند.(5500 طرح و پروژه عمراني نيمه كاره در كشور)
در مورد سازمان هايي كه در اداره پروژه هاي موجود دچار مشكلاتي از قبيل عدم برنامه ريزي و كنترل هزينه، عدم سازماندهي جريان نقدينگي منفي، تحميل هزينه هاي تأمين سرمايه به هزينه هاي واقعي پروژه و ساير مشكلات مديريتي هستند نيز گرفتن پروژه هاي بيشتر به زياد شدن شـكاف هزينه و درآمد و در نهايت متوقف شدن همه پروژه ها مي انجامد.

- عدم اعتقاد به حافظه سازماني و يادگيري سازماني
در عصر اطلاعات كه در آن بسر مي بريم، يكي از چالش هاي اصلي مديريت سازمانها تبديل اطلاعات به دانايي و سپس خرد سازماني (Organizational Wisdom) است. يكي از مهمترين عوامل موفقيت 500 شركت اول توسعه يافته در دنيا كه هر ساله در نشريه FORTUNE 500 معرفي مي شوند، اعتقاد عملي به حافظه سازماني (Organizational Memory) و يادگيري سازماني و پياده كردن اصول سازمان يادگيرنده (Learning Organization) و فرآيند تشكيل دانايي سازماني است:
1- تفكر سيستماتيك: آموختن اينكه چگونه هم "جنگل" را ديد و هم "درختان" را.
2- آموزش انسانهايي كه فرداي سازمان را مي سازند.
3- مدلهاي ذهني (Paradigm)
4- ايجاد تصوير آرماني مشترك (Shared vision)
5- فراگيري تيمي
در مديريت امروز شركت هاي موفق دنيا، غير ممكن است كه در رأس مجموعه همه مسائل حل شوند و همگي پيرو فرامين يك نفر در شـركت باشـند و تنها سازماني مي تواند به برتري در سطح شركت هاي موفق دسـت يابد كه از قابليت ها، انگيزه ها و ظرفيت هاي يادگيري افراد در تمامي سطوح سازمان به نحو احسن بهره برداري نمايد. در سازماني كه افكار مسئولان مملو از وقايع روزمره است و همه در حال خاموش كردن آتش هستند، نمي توان صحبت از يادگيري كرد.

5- بيماري "دشمن جايي آن بيرون است"بيماري "دشمن جايي آن بيرون است" ناشي از نگرش غير سيستماتيك به مسائل است و زماني كه عملكرد خودمان منتج به نتايجي مي شود كه برايمان آزاردهنده است آنها را ناشي از عملكرد ساير افراد به ويژه محيط بيروني مي دانيم.

. سازمان يادگيرنده: عبارت است از مهارت و توانايي سازمان در ايجاد، كسب و انتقال دانش و بينش جديد (گاروين، 1993)

------------------------------------
اصل مقاله در تاريخ ۹/۱۱/۱۳۷۴ نوشته شده است . همتي ۹/۱۱/۱۳۸۱
+ Gholamreza Hemmatee ; ٥:۱٦ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٩ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

سازمانهای بين المللی و ملی کيفيت

National Quality Institute



The W. Edwards Deming Institute®



APQC


+ Gholamreza Hemmatee ; ٤:٤٦ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٩ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

در باره بهره وری

Asia Pacific Research Centre




Improvement of the core processes of an organization





become “World Class”

+ Gholamreza Hemmatee ; ٥:٢٧ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٧ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

انجمن های مديريت کيفيت

انجمن کيفيت امريکا



+ Gholamreza Hemmatee ; ٥:٢۳ ‎ب.ظ ; جمعه ٤ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

مدل تعالي كسب و كار

لينك سازمان اروپايي تعالي كسب و كار ‌‌‌Business Excellency
The European Model for Business Excellence




لينك سازمان امريکايی تعالي كسب و كار The Baldrige Criteria for Performance Excellence

+ Gholamreza Hemmatee ; ٥:۳۸ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۳ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

لينک های مفيد در باره مديريت کيفيت

لينک موسسه استاندارد وتحقيقات صنعتی ايران




لينک كنفرانس مديران كيفيت

+ Gholamreza Hemmatee ; ٢:٢٠ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٢ بهمن ،۱۳۸۱
comment نظرات ()

هشت اصل مديريت کيفيت

زيربناي سيستم مديريت كيفيت از هشت اصل مديريت بشرح زير تشكيل شده است :
1- مشتري مداري (تمركز روي مشتري، نيازهاي حال و آتي مشتريان يا كارفرمايان داخلي و خارجي)
2- رهبري (هدايت كل سازمان با هدف و چشم انداز واحد، ايجاد ديد مشترك و همراستايي و برهم افزايي در سازمان)

3- مشاركت كاركنان (نظام پيشنهادات، تيم هاي كاري، شوراهاي تصميم سازي)
4- رويكرد فرآيندي (تمركز روي فرآيندهاي اصلي و ديدن كل فعاليتهاي سازمان باتوجه به محوريت فرآيندها)
5- رويكرد سيستمي به مديريت (ديدن همزمان كل و جزء در مسائل سازمان، ايجاد يكپارچگي در كل سازمان)

6- بهبود مستمر (هدف دائمي سازمان بهبود عملكرد كل
سازمان، كاركنان، فرآيندها و فعاليتها)
7- مديريت مبتني بر اطلاعـات (تصميم گيريهـــا در
سازمان بر مبناي تجزيه و تحليل اطلاعات و روندها و تبديل اطلاعات به دانش سازماني)
8- رابطه برد-برد با ذينفعان (منافع متقابل كليه ذينفعان سازمان شامل تامين كنندگان، سهامداران و كاركنان)
8 اصل فوق فلسفه اصلي سيستم مديريت كيفيت است و چكيده كل دانش مديريت شامل مديريت استراتژيك، مهندسي مجدد، كارت امتيازي متوازن BSC ، و ساير روشهاي مديريتي عصر حاضر ميباشد




+ Gholamreza Hemmatee ; ۱:٤٢ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱ بهمن ،۱۳۸۱

ايزو به زبان ساده

۱- كار درست را كه انجام ميدهي ، بنويس.
2-كار درست را كه نوشته اي ، انجام بده.
3-انجام كارها را ثبت كن و سوابق و شواهدي نشان بده كه مطابق آنچه نوشته اي، كار را انجام ميدهي.
4-روال انجام كارهايت را بهبود بده، دوباره از 1 شروع كن.


ايزو به زبان ساده ( انگليسی)

+ Gholamreza Hemmatee ; ۱:۳٤ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱ بهمن ،۱۳۸۱

کيفيت و مولوی

تا در طلب گوهر كاني كاني
تا در هوس لقمه ناني ناني
اين نكته رمز اگر بداني داني
هر چيز كه در جستن آني آني

+ Gholamreza Hemmatee ; ۱:۳٢ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱ بهمن ،۱۳۸۱